2015. május 6., szerda

Dorka, a logopédus

Amikor a hároméves státuszon voltunk, megkérdeztem a védőnőtől, kell-e illetve mikor kell esetleg foglalkozni azzal, hogy Dorka az "r" és "l" hangokat "j"-nek ejti. Azt mondta, ilyenkor ez még egyáltalán nem gond, majd megjavul ez magától, ha meg mégsem, akkor az oviban is ötévesen szűrik a gyerekeket és ha úgy találják, elküldik majd akkor a megfelelő szakemberhez. Mondtam, hogy sosem szoktam kijavítani a lánykát itthon, se megjegyzést tenni, csak tudom, hogy ez van nála. Azt mondta, lehet akár tükör előtt mutatni neki a helyes szájtartás, de nem kell erőltetni, még ráér tisztán ejteni a hangokat.
Másnap egy párbeszédben egy lila pillangóról volt szó, Dorka mondta ugye, hogy "jija pijjangó", én pedig mondtam neki, hogy figyelj csak, próbáld meg így, hogy "lila" és egy kicsit jobban artikulálva mutattam, hogy hogy ejtjük a "l" hangot. Megpróbálta először, de nem sikerült tökéletesen, mondtam, hogy nem baj, mondja csak úgy, ahogy tudja. Aztán azt vettem észre, hogy elkezdi néha a nyelvét felpöckölgetni a szájpadlására és próbálja kimondani helyesen a "lila" szót. És kicsit erőltetve, de sikerült. Meg is kérdezte, hogy jól mondja-e, mondtam, gyönyörűen. :) Innentől kérte, hogy mondjunk még ilyeneket. Elkezdtük gyakorolni a "Laci papát", a "pillangót", de csak úgy, amikor neki eszébe jutott és mondta. Többnyire már jól. Most már egyre többször veszem észre, hogy a szavakban köztes betűként szereplő "l" hangot is ösztönösen jól mondja. Persze, van még, amikor nem, de gyakran előfordul. Az "r" hangot is próbáltuk, de az egyáltalán nem megy neki és közben meg olyan aranyosan próbál koncentrálni, hogy Borinak is sokszor azt mondja: "Bolli", mert próbálja megnyomni az "r" hangot, hogy peregjen, aztán ez lesz belőle :)
Nem tudtam, hogy zajlik ez, de most bő egy hete szemtanúi vagyunk, hogy önlogopedizálja magát a Nagylány :) Ügyes, alakul majd ez.

12 megjegyzés:

  1. Hihetetlen kiscsajotok van (mindkettő az, de most pont Dorkára gondolok :) ) Olyan kis okos, úgy akar, szerencsések vagytok, hogy ilyen szuper kis természete van. Ádám a V betűt mondja H-nak és én javítgattam, de nem sok sikerrel. Legnagyobb sikerem akkor volt,amikor én mondtam neki, hogy "tohább" ő pedig javított, hogy "tovább". :)))) Dóri

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egyszerűen Fogalmam sincs, miből adódik, hogy egyik masik gyerek rosszul mondbizonyos hangzókat. Pedig nem vagyunk azok a gügyögős típusok. Meg hogy epp melyik hangot nem ejti jol... Olyat még nem is Hallottam, amilyet Ádám csinal... :)

      Törlés
  2. A logopédus pontosan megtanítja azt, hogy az egyes hangokat hogyan kell képezni, hogyan kell formálni az ajkat, hova kell rakni a nyelvet, stb. Engem anyukám idegesített azzal, hogy folyton javítgatta az egyik fiamat (pösze), attól nem lesz jobb a beszéde, ha hangosan mondjuk neki, hogy "mondd szépen, "szép"". Aztán megtanulták hogyan kell formálni ezeket a hangzókat, azóta már maga ki tudja javítani, ha nem jól mondja. Ha figyelünk, csináljuk a logopédiai feladatokat, akkor mindent szépen mond, de a hétköznapi beszédben még pöszít. Hosszú idő.

    VálaszTörlés
  3. A logopédus pontosan megtanítja azt, hogy az egyes hangokat hogyan kell képezni, hogyan kell formálni az ajkat, hova kell rakni a nyelvet, stb. Engem anyukám idegesített azzal, hogy folyton javítgatta az egyik fiamat (pösze), attól nem lesz jobb a beszéde, ha hangosan mondjuk neki, hogy "mondd szépen, "szép"". Aztán megtanulták hogyan kell formálni ezeket a hangzókat, azóta már maga ki tudja javítani, ha nem jól mondja. Ha figyelünk, csináljuk a logopédiai feladatokat, akkor mindent szépen mond, de a hétköznapi beszédben még pöszít. Hosszú idő.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De nyilván Nektek is oteves elmult már, mikor logopédus kezdett foglalkozni Vele, ugye?

      Törlés
    2. Igen. De ennek egyetlen oka van, a pénzhiány. Emberhiány. Igazából ahogy olvastam 3-4 évesen el lehetne kezdeni már a foglalkozást, pont azért, mert irtóra hosszú idő, mire ki lehet ezeket javítani. Főleg, ha sok hang hibás.
      Pl. a héten volt az utolsó logopédia ebben a tanévben. Miért? Még a suli is tart egy hónapig. És ősszel csak októberben kezdték, és az összes iskolai szünet idején nem volt logopédia, holott ovi volt. Nincs emberük.

      Amúgy valóban az "r" hang az utolsó hangok egyike, ami kialakul.

      Az én fiam május végi, "vissza lett tartva" (nem szeretem ezt a kifejezést...), most lesz 7 éves, így 2 évet járt logopédiára, de még mindig nem tökéletes a dolog. És a suliban éppen most mondták, hogy hiába kérik, nincs logopédus, nem tudnak embert biztosítani. Magán helyen 4-5 ezer Ft egy óra...

      Törlés
  4. Oviban is csak nagycsopiban mérik fel őket, addig van, ami belefér az "élettani pöszeség" fogalmába. Pl. az "R" hang az egyik utolsó, amit szépen ejtenek. A fiamnak az "s", nem susog olyan szépen, meg a "cs" nem az igazi, de még csak középsős, majd kíváncsi vagyok, hogy foglalkoznak vele jövőre.

    VálaszTörlés
  5. Oviban is csak nagycsopiban mérik fel őket, addig van, ami belefér az "élettani pöszeség" fogalmába. Pl. az "R" hang az egyik utolsó, amit szépen ejtenek. A fiamnak az "s", nem susog olyan szépen, meg a "cs" nem az igazi, de még csak középsős, majd kíváncsi vagyok, hogy foglalkoznak vele jövőre.

    VálaszTörlés
  6. Amúgy nálunk is "Bolli" volt Bori, már el is felejtettem...:-)

    VálaszTörlés
  7. Amúgy nálunk is "Bolli" volt Bori, már el is felejtettem...:-)

    VálaszTörlés
  8. Szerencsére amúgy az én fiam meg tudja különböztetni a hangokat, tehát tudja, hogy melyik szóba hallja az "sz" hangot, melyikben a "s" hangot (és így tovább), mert sok ilyen feladatot is csináltak, az lenne nagy gáz, ha ezt nem hallaná (lásd írás), de engem nagyon szokott zavarni amikor felnőtt emberek nagyon beszédhibásak, nagyon jó lenne, ha ki tudnánk javítani, de ha nem lesz logopédus, akkor nagyon nehéz lesz. Most már tudom melyik hangot hogyan kell formálnia (van füzetük, és abban a logopédus szépen leírta mit hogyan kell csinálni), de azért én mégsem vagyok szakember, és lövésem sincsen hogyan megy át ez az "élő" beszédbe, mert a feladatokban, amikor ugye figyel nagyon ügyesen tudja már, de "sima" beszédben egyáltalán nem figyel rá.

    VálaszTörlés
  9. Fogalmam sincs, miért írok mindent kétszer...kétszer..:-) Majd jobban figyelek, bocsánat!

    VálaszTörlés