2015. május 2., szombat

A szemvizsgálat és az eredmény

A hároméves státusz alkalmával elvégzett látásvizsgálat után mindenképpen szerettem volna mielőbb a végére járni ennek a nemlátomakicsiket dolognak, annak ellenére is, hogy a védőnő azt mondta, szerinte nem komoly a dolog, valószínűleg vizsgálat után visszarendelnek minket egy fél év múlvára, addigra meg bármi lehet. Valamiért aggasztott a dolog, jobban, mint anno a folytonos visszakérdezések, akkor valahogy éreztem, hogy nem szervi baja van Dorkának, hanem csak "szórakoztatja a dolog", ám azért jobb a békesség. (nem mellesleg az akkori hallásvizsgálat óta egy kezemen meg tudnám számolni, hányszor hallottam Tőle azt, hogy "Mit mondtál?" A fehérköpeny gyógyító hatása...) Szóval tudtam, hogy ez az, amire nem fogok várni hónapokat sztk alapon, így kértem időpontot annak a doktornőnek a magánrendelésére, aki anno Dorkát vizsgálta egyhónaposan, akkor is nagyon kedves és szimpatikus volt, jó szakember is állítólag. Így esett, hogy már csütörtök délután mehettünk is a belvárosi rendelőbe. 
Itthon most is többször meséltem a vizsgálatról, hogy (vélhetően) mi fog történni, és Dorka tényleg nagyon figyelt is, ennek megfelelően pedig valóban roppant ügyes és együttműködő volt. Nagyon ügyesen tudta mutatni a doktornő kérésére, hogy az adott képeken látható kis "kezecske" merre áll és nagyon hamar ki is derült, hogy itt sem látja a kisebbeket. Megkapta a bizonyos fém szemüvegkeretet, a szemdoktor cserélgette benne a lencséket és kisvártatva megszületett a diagnózis is nagy döbbenetemre: Dorka bal szeme +1-es, a jobb +0,75-ös, megkaptuk a kis papírunkat, amivel elballaghatunk az optikus boltba és a kishölgy választhat magának egy szemüveget állandóra, merthogy bizony kell neki... Egy darabig (őszintén szólva még most is) csak cikáztak a gondolataim, nem értettem, hogy most mi meg hogy, de leginkább, hogy hogy lehetséges ez, miért nem vettünk észre semmit eddig, hogy nem is szokott hunyorítani, se panaszkodni, hogy a fáj a szeme, feje vagy hogy nem lát bármit is. Aztán rá is jöttem hamar, hogy ha fájdalma nem volt, miért is panaszkodott volna? Honnan is tudná, hogy mit jelent valójában élesen látni? Számára az a természetes, ahogy most lát szemüveg nélkül és ha ott az homályos, akkor az. 
A vizsgálat után Borival és Apával találkoztunk az Árkádban, volt egyéb dolgunk is, ám ha már ott voltunk be is haladtunk az egyik szemüveges boltba. Nézegettük a kereteket, válogattunk, többet is felpróbált Dorka (hű, de nem egyszerű dolog ez és valójában igazán utána se jártam előzőleg a dolognak), aztán a hölgy mondta, hogy még aznap van lencse-akció, spórolhatunk kilencezret. Tudtuk, hogy kell szemüveg, megítélésem szerint nem is olyan harmatgyenge, így úgy döntöttünk, nem halogatjuk a dolgot nézelődéssel (amúgy sem egyszerű egy ugrabugra Dorkára próbálgatni ezt-azt és nem fogjuk végigkoslatni vele az összes optikust, hogy hol találjuk a legcukibb keretet), kértük szépen és mivel közbejött most május elsedike (ahogy Dorka mondta), így mára, másodikára lett kész a szemüveg. Nagyon furcsa, de már most másabb, mint elsőre, szokni kell, valamiért nem éreztem az igazinak, de tudom, hogy az összes közül ez passzolt neki a legjobban és a legfontosabb, hogy úgy tűnik, kényelmes neki, nem zavarja. Ez utóbbit onnan sejtjük, hogy este feltette játék közben a nap kérdését, miután körülnézett maga körül: "Anya, de hol van a szemüvegem?" A fejeden, Angyalom...
gondolkodik

tudálékos kisasszony a cseresznyékkel

Igyekszünk nagyon támogatni, dicsérni és erősíteni, hogy milyen klassz dolog ez és milyen csini nagylány, pláne így ezzel a cseresznyés szemivel, de azért kicsit összeugrik a gyomrom, hogy jaj, hát még csak hároméves, meg hogy mennyi mindennel kell óvatosabbnak lennie, vigyáznia és tudom, hogy ez hol van pl. Ádám allergiájához képest, de most kicsit letaglózott azért belül. Hétfőn voltunk a koraszülött utógondozáson, ott elmondtam a doktornőnek, hogy voltunk a Talpcentrumban saját kútfőből és hogy szupinált betétet javasoltak, mert befelé dől Dorka bokája, vettünk is, van is a cipőjében. Erre mondta, hogy igen, tényleg és látja és dejó, hogy elmentünk és megnézettük és innentől nagyon fontos, hogy itthon is szupinált szandi legyen a lábán folyamatosan, ne mezítlábazzon, kivéve nyáron homokban, fűben (persze, hol? mondtam is, hogy játszótéren biztos nem, amúgy elsőn lakunk, családi házasok, tengerparton élők előnyt élveznek..), így hát szerda óta már szupinált szandálban van itthon a leányka. Ez is kinőhető és a jelen szemállapota is, de akkor is, most kicsit sok volt a Dorkának elrendelt egy hétre jutó korrekciós kellék. Ettől Ő még okos és gyönyörű, csak azért változásokat hoz. Több figyelmet és higgadtságot talán a részéről.
Elgondolkodtam azon is, van-e egyáltalán az ismeretségi körömben szemüveges gyerek és bizony nagyon mélyre kellett bányásznom. Azok is olyan gyerekek, akik koraszülöttek voltak és biztos vagyok benne, hogy szigorúan kontroll alatt voltak/vannak szemészetileg. Komolyan mondom, tényleg hiszem azt, hogy egy csomó gyerek van, akinek szintén kellene esetleg szemüveg vagy akár talpbetét, ha komolyabban figyelnének erre. Én azt mondom, nálunk az is sokat számít, hogy olyan védőnőnk van, amilyen, mert sokak egyszerűen a tapasztalatok alapján már alapon nem adnak a véleményére és legyintenek, ha mond valamit és elfogadják akár azt is, ha mondjuk a gyerek egyszerűen nem működött együtt a vizsgálat alatt. Ez pedig nem jelenti azt, hogy akkor egészséges is, csak rálegyintünk, hogy jó, hát hároméves, úgysincs semmi gond. Pedig lehet és nem szabad megvárni, hogy szóljon a gyerek, mert nem fog, mert ő nem tudja, hogy lehetne másmilyen is... Utóbbiak nem népnevelő jellegű mondatok, csak az én megállapításaim. Nekünk kiderült, minden bizonnyal szerencsére és bár hiányozni nem hiányzott, megoldjuk. Dorka mostantól már szemüveges nagylány lesz, egy darabig biztosan. Ennél nagyobb bajunk az életben ne legyen soha...

18 megjegyzés:

  1. Én is ezen mentem át...Amikor a lányom szemüveges lett. Ő 2,5 éves volt akkor. Nem koraszülött. A fiam sem, aki 2 évesen lett szemüveges (3,6 kilóval született). A gyerekek bitang hamar megszokják, és soha semmi problémájuk nem volt ebből, nem kellett különösebben nagyon vigyázni, vagy figyelni, a lányom egyetlen szemüveget sem tett tönkre. A fiamnak néha a korbácsszár eltörött, de azt ingyen kicserélték, és nem az ő hibája volt (a nagyon vékony is fém szár könnyen tört). Nálunk még tapasztani is kellett, a fiamnak eleinte heti 5 nap 24 órát, és azt is simán bírták minden gond nélkül. A gyerekek meg így szokták meg őket, soha nem csúfolták, bántották. Az oviban is egyre több a szemüveges, talán mert ügyesebbek a védőnők és kiszúrják a gondot.
    Nagyon csinos, nagyon jól áll neki! Fel a fejjel, minden rendben lesz!!
    (Nálunk időközben a nagyfiú is szemüveges lett, de "csak" 7,5 évesen. A kicsinek egyelőre nem kellett, nyáron viszünk mindenkit újra vizsgálatra.)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon köszönöm, hogy leírtad Mindezt, tenyleg kicsit olyan vagyok, mint akit fejbe kolintottak. Köszönjük a biztatást es a tapasztalataidat, sokat jelent! Es köszönjük a bókot Dorka nevében is! :)

      Törlés
  2. Tudod furcsa ez a "latasdolog". En 31 evesen nem tudtam sajat magamrol hogy nem latok, mert az a 'homaly' amiben eltem volt a normalis, mert nem tudtam hogy eles a vilag. En mondjuk a szineket sem latom normalisan ezzel tisztaban vagyok, Dorkanak az apja tanitotta meg a szinskalat. Szurkuletben gyakorlatilag vak vagyok. Az okra csak tippelni tudnak.
    Miota szemuveges lettem napkozben jol latok, de nekem hetek kellettek mire megszoktam a szemuveget. Ebbol is latszik, hogy gyerek mennyivel konnyebben alkalmazkodik..
    A szupinalt talpbetettol okosabb lettem. Elviszem en is Dorkat megnezetem, mert hasolot tapasztalok en is a laban.
    Koszonom neke az utolso mondatokat!!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Orulok Liz! Keress rá a Talpcentrumra, szerintem Megéri. Gyerekeket ingyen vizsgálnak, a hölgyek nagyon kedvesek es segítőkészek, tényleg szívből ajanlom!

      Törlés
  3. Szia! még sosem kommenteltem nálad :) A legkisebb lányom 1,5 évesen néha bekancsalított. mivel én is szemüveges voltam, mképp meg akartam nézetni szemésszel. soha nem vettem észre látásproblémát, a legkisebb gyönygyöket is összeszedte. pupillatágításban megvizsgálta a doktornő, egyik szeme +5,5-es , a másik +6.5 dioptria! sokkot kaptam! hogy nem vettem észre?? elmondta a doktornő,h lát,mert a kicsik szeme akár +10 dioptriáig korrigál, de ez hatalmas erőfeszítésbe kerül az agyának és a szemének, és a kancsalság miatt egyszemes lehet később. velem pot ez történt, nem hordtam gyerekkoromban mindig a szemüveget, a két szemem nem alkot egy képet az agyamban, pl. nem látom a 3d-sképet, filmet. vagy egyik szememmel nézek v a másikkal. a látásélességem rendben van, lézeres műtétem volt, de a kétszemes látást nem lehet visszahozni :(
    visszatérve a lányomra, annyirahihetetlen volt,h elvittem egy másik szemészhez...ő nem pupillatágításban vizsgálta, azt mondta ez nem igazi kancsalság, csak széles az orrgyöke. ott álltam két eredménnyel. elmentem egy harmadikohoz :) ő azt mondta kicsiknek csak a tágításos módszer a megbízható, elvégezte, és pont arra az eredményre jutott mint az első. szóval belenyugodtam,h szemüveges lesz. az optikában a következő meglepetés volt,h 3 keret közül tudtunk választani, korbácsszáras volt. a lencsét muszáj vékonyítattni,mert az orra nem bírná el a súlyát, és az esztétikum sem utolsó. ez volt az a dolog, ahol nem spóroltunk, 60 ezer Ft volt, a keret 15 volt, 45 a lencsék. egyetlen egyszer vette le, semmi problémája nem vot a megszokással, pedig ragasztani is kellett, mint kicsinapéknak. egy év alatt 0.5 dioptriát javult, akkor sikerült egy nagyon-nagyon klassz keretet kifognunk, mki dicséri, nagyon cuki, és mivel csak a pupillája látóterében vastag a lencse, nem nagyítja agyon a szemét, csodálkoznak, mikor megtudják az emberek,h hány dioptriás.
    és valóban, azt mondta a drnő,h minden gyereket meg kellene vizsgáltatni 1 éves kora körül, akinek a szülei között vannak szemüvegesek. az egyik lányom ovistársának 5 évesen derült ki.h +5-ös szemüvegre van szüksége.

    nem bántásból, csak a felső kép alapján mondom, nem széles ez a keret Dorkának? lehet,h csak a kép csal...nem tudom.

    nálunk sincs sok szemüveges gyerek, 1,5 éves meg pláne nem. most 4 éves a lányom, tavaly Törökországban voltunk, ott úgy néztek rá, mint egy csodára. ott tényleg nincsenek szemüveges gyerekek! volt aki le akarta venni a szemüvegét. még a vámosnak is úgy tetszett,h felvette, táncolt vele egy kört :) tennék képet, de nem tudom hogy kell.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Anno a lányomnak is csak valamivel szélesebb keretet tudtunk venni, mert nem volt olyan kicsi, ami neki való volt, illetve de, az ocsmány VUK keretek, amit soha nem adnék gyerekre. Kb. 1,5 évig kicsit nagyobb volt, de aztán belenőtt.:-) A fiamnak már találtunk neki megfelelő méretet, de a korbácsszárral sokat szívtunk, utána direkt kértem, hogy ne legyen korbácsszáras, inkább hajlítsák meg a normál keret végét.
      Nálunk is drága volt mindig, a lányomnak sajna már a dioptria is sok, a fiúknak nem annyira, de a cylinder miatt volt drága a lencse. És az a szomorú, hogy az egyik fiamnak az egyik szeme sokáig csak dioptria nélküli volt (plan), és arra is kifizettették a csomó pénzt.

      Nálunk a lányomnál gyanús volt, hogy ha fáradt az egyik szeme bekancsalít, a fiamnál viszont semmi, de semmi nem látszott! Őt azért vittük el, mert, hogy a nővére szemüveges.

      Igen, a kétszemes látás 5-6 éves korra alakul ki, utána már nem lehet sokat tenni.

      Törlés
    2. Szia Smallflower! :) Nagyon köszönöm, h leírtad a tapasztalataidat!! Huu, ilyenkor kapok észbe, h a Dorkának kijött eredményre azt mondtam, hogy nem keves.. Akkor mit erezhettel Te? Nagyon durva.. Köszönöm az észrevételt is, az a helyzet, h legalabb tiz keretet felpróbált es mindegyik széles volt, aztán talaltuk ezt es volt meg egy, amik nem alltak el a fejetol. A masik sötétkék volt, oldalán kisautók, szoval ez maradt. :) Mar barátkozom vele, de valahogy nemtudom, én sem erzem az igazinak. Megbeszéltük Apával, hogy azert körülnézünk még majd alkalomadtán... Ez a ketszemes latas is nagyon rdekes, meg amit a gyerekek korrugalasarol irtal, félelmetes! Van mit tanulnunk a témában es lesz mire figyelnunk! A legjobbakat Nektek a továbbiakra!! C

      Törlés
    3. Komolyan, most mar biztos, hogy Borit is elvisszük...

      Törlés
  4. Először is, hihetetlen jól áll Dorkának a szemüveg!
    Másodszor, nálunk is minden évben vinni kell a gyerekeket szemészetre, mert ugye én is szemüveges vagyok, de eddig még rendben találta a doktornő a szemüket, júniusban lesz az éves kontroll, és igazából már várom, mikor lesz vmelyik gyerkőcnek szüksége szemüvegre - a húgom 3 éves kora óta szemüveges, és "hivatalosan" én is 14 éves korom óta - csak persze győzött a hiúság, és 20 éves koromig nem hordtam a szemüvegem, mondván, látok én nélküle is.
    Barnabás ovis csoportjában van több szemüveges gyerkőc is, és a bölcsiben is van pár gyereknek.
    (amúgy nálunk a védőnő nem is csinál szemvizsgálatot, még azoknál sem, akiknél indokolt lenne)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönjük Ági! :) Érdekes, hogy orszagom belül hogy eltérnek a szokások, azt hinné az ember, hogy legalább a vedoniknek ugyanaz a dolga mindenhol... Amugy azt a hugom is mondta, hogy pl. Hannának sose mért senki még vérnyomást. Nem volt rossz nagyon ez a pupillatagitas kicsi korban? Dorkának anno minikrnt csinaltak, az nem mérvadó, egy egyevest mar igencsak le kell fogni...

      Törlés
    2. Nóri mondhatni hozzá van szokva a szemcsepphez, mert neki nagyon sokszor van kötőhártya-gyulladása sajnos (kb 3-4 hónapos korában volt először), érzékeny a szeme, ha csak 1 picit is beleszórják a homokot a bölcsiben, vagy jobban fúj a szél, képes azonnal bevörösödni és váladékozni a szeme.
      Barnabás is egész jól viseli amúgy magát a csepegtetést. Utána nem volt egyszerű megmagyarázni nekik, hogy ne nagyon nézegessenek a nap felé, de szerencsére hamar elmúlt a pupillatágító szemcsepp hatása.

      Törlés
  5. Nagyon cuki Dorka a szemüveggel!
    Az oviban nálunk is van egy szemüveges kisfiú amúgy.
    Hannának most volt a 4 éves státuszon először szem és hallás vizsgálat. Szerintem nagyon messziről kellett olvasnunk a táblát és Hanna a vonal alatti sort ( a legalsó miniatűr sor) már nem látta. Egy héttel korábban Tomi ugyanígy járt es még másik két anyuka a gyerekével szintén. Abban maradtam a védőnővel, hogy nyáron megismételjük...
    Dorka meddig látta a táblát? Hányadik sorig?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Neki először a fesus abras kiskonyvet mutogatta a doktornő, aztán később, amikor mar feltette a dioptriás lencsekkel a femszemuveget, akkor nezette meg vele azt a táblát, amin állatok voltak. En is ugy itelzem meg, hogy nagyon messze van a tábla. Szemüveg(lencsék) nélkül az also két sort nem látta, szemüveggel viszont mindent mondott elsőre, azonnal es hibátlanul. Ja nem, egy állatkánál gondolkodott, mert nem ismerte fel, de mondtam a dokinak, h nem csodálom, mert én se tudom, mi az. :) Szóval kiderult, h mégsincs messze a tábla, mert jo szemmel latni kellett...

      Törlés
  6. Még annyit akartam írni, h érdemes megnézni a bébikereteket, mi is azok között találtuk a befutót :) a legtöbb kerek műanyag, ez viszont szögletes keret. próbálok majd keresni egy e-mailcímet hátha tudokképet mutatni.
    egyébként nagyon érdekes a szemészek nem egyforma hozzáállása. a most 7 éves lányomat pozitív toxoplasma miatt vittem szemészhez, semmi baja emiatt, de őt is teljesen kivizsgálta. neki is van dioptria (tehát nem 0-ás a szeme, vagy hogy is mondjam :) ), viszont tökéletesen lát, nem kancsal, nem fáj a feje. és azt mondta a doktornő,h a gyerekek szeme alapból születéskor +2.0 körül van és ahogy nő a szemük, úgy változik ez a 0 felé. nem is kapott szemüveget. azért elviszem majd minden évben ellenőrzésre. (nyilván más a helyzet, ha szól a gyerek,h nem lát, tehát panasza van).
    a másik doktornő, akit ismerek itt, ha van panasz,ha nincs,de bemérve talál eltérést, írja a szemüveget. én nem mondok a szülőnek ilyenkor semmit, nem célom,h megkérdőjelezzem az orvosba vetett bizalmát.
    A védőnőkkel kapcsolatban: a mi védőnőnk több gyereket kiszűrt, mind szemészeti, mind hallásvizsgálaton,h menjenek szakorvoshoz, mert valami nem stimmel. nagyon szomorú,h ez nem természetes,h egy státuszvizsgálaton ezeket ellenőrizzék...
    Még Lizre akartam reagálni...én 3 éves korom óta voltam szemüveges, végleg kamaszkoromban "romlottam el", vagyis nem hordtam hiúságból a szemüveget. én tudtam,h milyen szemüveggel élesen látni, mégis homályban tapogatóztam inkább, -2,5 voltam, és teljesen hozzá lehet szokni. természetes volt,h a másik oldali járdára nem nézek át, mert úgysem ismerem meg aki integet, inkább oda se néztem. a gimiben évekig a padtársam füzetét másoltam,m ert nem láttam a táblát. ma már csapkodom a fejem, mekkora hülye voltam :D
    a szemcsppentéstől ne félj, nem fáj, csak a lefogás miatt tiltakoznak. vagy a vizsgálat előtt 3x cseppentenek, vagy van az a módszer, amikor felírják a cseppet és otthon neked kell órákkal előtte többx.

    VálaszTörlés
  7. Szemcseppentést simán megoldották, mi tavaly voltunk 1 éves gyerekkel. Csak nagyon-nagyon sokára múlt el neki, már kezdtem aggódni.

    Kamaszkor. Ma már vannak jó kontaktlencsék, pont a kamaszkori időszakra valók, ha ez akkor gond lenne. Az én nagylányom most 10,5 éves, és egyelőre teljesen elégedett a szemüvegével, nem merült fel benne, hogy nem kellene. Na de szerintem ő eleve így szokta meg magát, 2,5 éves kora óta hordja.

    VálaszTörlés
  8. igen, nekem is volt kontaktlencsém, akkoriban jöttek be. de trehány voltam, elhagyogattam, akkor még drágább volt, nem tudta anya pótolni..

    VálaszTörlés
  9. Most az van, hogy annyira elbizonytalanodtunk, ráadásul máshonnan is hallottunk ezt-azt (doktornővel kapcsolatban), hogy kértem időpontot egy másik szemészhez. Minő véletlen, csak jövő hónap végére kaptam. Vagy mégsem véletlen? Az asszisztens azt mondta, szóljunk be, ha megérkeztünk, mert úgyis cseppenteni kell a Dorka szemébe, igen, persze, hogy csak így csinálják, hiszen másképp nincs is értelme - hangzott a válasz... Nagyon kíváncsi leszek, mi lesz az eredmény. Lehet, hogy elkapkodtuk ezt a szemüveget, aztán majd kiderül..

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. sztem jól teszed! nagyon kíváncsi vagyok az eredményre, majd írj!

      Törlés