2014. október 1., szerda

Csőd

Igen, most ezt gondolom, hogy nálunk már kezd a "Kis gyerek - kis gond" című örökbecsű masszívan megnyilvánulni. Igaz, hogy minden viszonyítás kérdése, de nálunk is van már kicsi gyerek is, meg nagy is és jelenleg úgy érzem, hogy nem tudom, mit bírtam annyit drámázni akkor, mikor Dorka volt ilyen inimini, mint Bori, hiszen a Borcsi körüli teendők és foglalkoznivaló most úgy tűnik, hogy szinte "semmiség". Ahhoz képest mindenképpen, mint amit Dorkával kapcsolatosan művelek-művelünk és még úgy is ezt mondom, hogy most már látom, Bori lényegesen többet sír, mint anno Dorka tette. Kezdem most már azt is gondolni, hogy Bori sírásainak tán oka vagyok én is, illetve az a rengeteg feszültség és ingerült viselkedés, amit Dorka irányába tanusítok és a kicsire is ráragad a hangulat, pedig vele igazán nem vagyok türelmetlen, sőt. Még Ő az, akit nagyon sajnálok, mert egy csomószor azért kell sírnia, mert pl. Dorka nem hajlandó egyedül lefeküdni és most már mindennapos az ebéd utáni alvásnál a járókában ordítás, míg én a Nagyot altatom a másik szobában. Sajnos olyan is volt már, hogy álomba sírta magát, mert elfáradt, mire odaértem volna hozzá, hogy felvegyem és megnyugtassam. Igen, a végeredmény ugyanaz, de mit sugallok én ennek a kis Csöppnek a viselkedésemmel? Azt, hogy ordítson csak nyugodtan, úgysem hallgatom meg, szarok a problémáira, oldja meg, én nem segítek... Néha meg már azt is észrevettem magamon, hogy alig vettem észre, hogy sír, mert már szinte megszokta a fülem... Egy szörnyeteg vagyok...
És ott van a nagyobbik és legfőbb "probléma", Dorka. Kezdem tényleg azt érezni, hogy mostanra lassan kicsúszik a kezemből az irányítás, nem bírom már sem Őt és sajnos magamat sem fegyelmezni, ahogy kellene. Folyton kiabálok vele, néha már az őrület határára bír kergetni és nem tudok legyinteni a dolgokra, ahogy esetleg nyugodtabb esetben kellene, hanem azonnal ugrok. Egyik nap olyan, mint egy kis angyal, minden rendben van vele, nem böszméskedik (tényleg nem tudok szebben fogalmazni), másnap pedig már reggel úgy indít, hogy elkezd óbégatni az ágyban, hogy "Anya!!!! Kelj fel, akajok üjni!!!" Értsd: Keljek fel, üljek bele a szopifotelba reggel hatkor, hogy Ő belefekhessen ott az ölembe és ott aludjon tovább. Nyilván nagy kedvem van hozzá. És mikor közlöm, hogy nem nagyon megyek és feküdjön inkább vissza, akkor beböszmül, óbégat, visítozik, hogy áááááááááááááááá, amire nyilván felébred Bori is. Ezzel aztán szépen meg is alapozza a napi hangulatomat. Ehhez társul a lábbal dobolás, a könyököm folyamatos kapargatása éééééééés a kanapén ugrálás. De nem akárhogy, hanem annyira ugrál, hogy a térdeit szinte a mellkasáig húzza és kajakra erőből dübörög, mintha trambulinon lenne, aztán meg felugrik és fenékre érkezik. Sajnos kezdem azt érezni, hogy közel az idő, amikor az egyetlen alvó alkalmatosságunknak befellegzik, amit Dorka természetesen nem ért meg és az a legszebb, hogy mondom neki, hogy legyenszíves ne ugráljon, Ő meg úgy ugrál tovább, hogy a szemembe néz és még röhögni is kezd, kvázi jelzi, hogy éppen leszarja, miről beszélek. Az ikszedik ilyennél már nem bírok sem tankönyvi anya, sem úrinő lenni és megcsapom. És ami a legszebb, hogy az esetek többségében akkor is kiröhög... Vasárnap késő délután és este már olyan buta volt, hogy ihaj, akkor már közöltem bele az arcába közelről, hogy a mai napra felejtsen el, ha az apja megfürdeti, ad neki tejet és lefekteti, akkor lesz fürdés-evés-alvás, ha nem, akkor nem, mert én már nem kívánok az anyja lenni, annyi szomorúságot okoz. Persze nem érdekelte, egészen addig, míg rá nem jött, hogy fürdésnél nem mentem be hozzá, mikor hívott. Na, akkor olyan hisztit vágott le Ricsinek, hogy taknya-nyála egybefolyt, rugdosta a kádat is, ekkor már Ricsi is kérte, hogy menjek inkább, mert a végén még kárt tesz magában. Ekkor épp anyuval beszéltem telefonon, akinek mikor mondtam, hogy bemegyek Dorkához, akkor azt mondta, hogy "Jó menj csak, de kérlek, ne bántsd..." És bár nem akartam bántani, nagyon szíven ütött a dolog, hogy úristen mit csinálok? Ki vagyok, ki lettem? Tényleg ennyire nem tudok megküzdeni a gyerekem dacosságával, hogy már meg is ütöm? Az este további része csendben telt, de még másnap is nagyon nyomott volt a hangulatom a saját tehetetlenségem okán. Ricsinek is panaszkodtam, hogy mennyire nem tudom kezelni a helyzetet és teljesen ki vagyok merülve. Elmentek délután itthonról, Dorka kiugrálta magát rendesen és cuki volt megint este. Aztán altatáskor feküdt az ölemben, sokáig nem szólalt meg, majd felült, rámnézett és azt kérdezte: "Anya, még most is méjges vagy?" Nem- mondtam - , már nem vagyok mérges. "Akkoj jó, mejt ha méjges vagy, nem tudok ejajudni" Na, ekkor végképp elsírtam magam...
Nagyon hullámzó a viselkedése, mert tényleg egyszer nagyon aranyos, máskor viszont olyan, mint az égetni való tűz. Azt hiszem, amikor a könyvek a dackorszakról írnak, Dorkáról írnak lényegében, de csak lájtosan. Dorka sokszor tényleg maga a pokol. Néha nem is értem, hogy veszik el benne az én aranyos kislányom, aki korábban volt... Folyton ellenkezik, semmi sem jó neki, alig eszik valamit és az is lehetőleg valami nass legyen. Sokszor látok az arcán olyan megvadult elszántságot, hogy szinte félelmetes. Aztán meg mikor megpróbálok a lelkére beszélni, a reakcióiból az jön le, hogy halvány lila gőze sincs arról, miről pofázok neki és elkezd tök másról beszélni, érzékeltetve, hogy kár a gőzért, azaz mondjam csak, majd fogy legalább. Rettenetesen el vagyok keseredve, úgy érzem, túlmutat a képességeimen ez helyzet, tényleg kezd kicsúszni a lábam alól a talaj. Apa szerint majd kinövi, és nyilván így is van, de az a nem mindegy, hogy addig hogyan telnek a napjaink. Nem akarom, hogy úgy érezze később, hogy esetleg félnie kell tőlem, vagy ha közelítek hozzá, akkor összerezzenjen vagy hátráljon, mert úgy érzi, nem tudhatja, mire számíthat tőlem.. Nem akarok többet kiabálni, jó és kiegyensúlyozott anyja akarok lenni a gyerekeimnek, de most ez nem megy. Nem tudom, mit csináljak másként. Tudom, hogy nagy szükségem lenne egy kis pihenésre, egy kis idő csak magamra, de ez nem megy, ma délelőtt már a gyomrom is megfájdult. Csak néha sajnos azt érzem, hogy kifutok a világból és az a vicc, hogy mindez Dorka miatt és nem Bori miatt... :((
Csak azok értik igazán, miről beszélek, akik látják, hogy milyen vállalhatatlan bír lenni Dorka, és ez Ricsi és Anya. De ez nem kifogás és nem is mentség semmire...

30 megjegyzés:

  1. Móni, hidd el én, megértelek, Nagyon is. Ha olvas más ikres és nem ikres Anyuka, ahol két gyerkőc van, szerintem ők is. Ez a kor, amiben most Dorka és a leányzóim vannak, borzalmas. Nem szépítem, az. A hiszti-, és dackorszak együttes kezelése istentelenül sok energiát elvesz, ráadásul neked még van egy ici-pici babád. Sokszor úgy érzem, hogy hova lett az a rengeted idő és energia, amit ennek a két lánynak a nevelésébe tettünk, mert időnként annyira, igen, jól fogalmaztad, vállalhatatlanul tudnak viselkedni, kb. ugyanazt csinálják, mint Dorka. A Hannám pedig 100% hasonlóságot mutat Dorkával. Talán, talán, most már enyhül, két hónap múlva lesznek 3 évesek. És két hét múlva ovisok. És igen, én is csaptam már a popójukra, sőt egyszer-kétszer szájon kaptam őket. Marhára nem vagyok rá büszke, de akkor az adott pillanatban az használt. Ami pedig nem fizikai "nevelés", az az arcába egy pohár víz vagy ruhástul be a zuhany alá, nagyon jól működik. És igen, egy-két mondat, bújás a gyerektől, aki mindig pontosan tudja, hogy mikor kell ezt megtenni és véged van. A lelkednek. A lelkiismeret furdalás nem hagy aludni, gondolkodni. Sokszor nézem, mikor alszanak, hogy hogyan történhetett az, ami történt előtte. Igen, talán meg kellene valahogy oldani, hogy egy picit tudjál magadra időt szakítani, csak egy 20 perc séta vagy futás, valami. A futás nagyon jó stresszoldó, tapasztalat. :-) Még egy dolgot tudnék talán ajánlani. Nem tudom, hogy van-e ilyesmi a közeletekben, de nem tudnád-e Dorkát heti 1-2 délelőtt/nap közösségbe adni? Nálunk itt van Tatán, én tavaly éltem vele, nagyon jót tett. Nekik is és nekem is. Móni, Te nagyon jó Anya, évek óta olvaslak, azt hiszem, ezt bátran kijelenhetem. Nem akarok közhelyeket írni, hogy majd könnyebb lesz, meg elmúlik, mert engem sem vigasztal. A napokat nekünk kell megélni és túlélni. Viszont bízom benne, hogy hamar túllendültök ezen az időszakon.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Olyan érdekes ez, hogy az embert szinte megnyugtatja más nyűgje, mert tán ettől érzem azt, hogy tényleg nem vagyok egyedül illetve hogy nem egyedi a problémám... Nagyon köszönöm Zsuzsi, hogy írtál, nagyon sokat segítenek a soraid!!!!! A közösségen már gondolkodtam, egyetlen baj, hogy mindegyik legalább 20 percnyi sétára van és a közelebbi is csak 10-től kezdődik. Mire odaérünk vagy hazaérnék, már indulhatok is vissza, hogy hazajöjjünk ebédelni és aludni. A távolabbi korábban nyit, de az meg átszállásos buszos. Ha Borcsi nem lenne még ilyen csöpp és nem most jönne a rossz idő, nem is érdekelne, de még szoptatás is van, szóval nagyon necces az ügy. De pár hónap múlva lehet megpróbálom akkor is, mert tudom, látom, hogy nagyon kellene neki a gyerektársaság.

      Törlés
  2. Nálunk is nagyon nehéz időszak volt ez. A fiamnál kiderült mostanra, hogy bár okos, értelmes, nagyon jó a beszélőkéje, de enyhén túlmozgásos (négy éves). Két éves korában született a kistesó. Sajnos engem is iszonyatosan kimerített akkoriban az állandó veszekedés, a pici nonstop sírt, ma sem szívesen emlékszem rá. Nincs jó tanács, én is utáltam az okoskodókat....de azért néha menj el egyedül (!) csavarogni. (akár csak a DM-be, már az is felért nekem egy wellnessel...:-))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi, a DM-Aldi kombó és a bababörze már befigyelt, nagyon-nagyon jól esett!! :)) Valóban, akár egy masszázs, legalábbis a lelkemnek. Köszönöm, hogy írtál, és külön köszönöm az őszinteségedet, ezek szerint nem csak nekem ilyen szörnyű ez a tehetetlenség..

      Törlés
    2. A múltkor mondtam Mikinek,hogy elviszem a csekkeket a postára.De nem fogok hívószámot kérni :) csak leülök,és nézegetek...

      Törlés
  3. Igaza van Ricsinek. Most ez van es 2 honap mulva mas lesz. Mintha az en Dorkamrol irtal volna. Beszeltem hozza o tok.masrol beszelt es terelt. Ekkor jott a bunti nalunk - busulo -. Dorka ugy fel tole, mint a tuztol a mai napig.
    Neked meg abban van igazad, hogy nem mindegy hogyan elitek tul ezt az idoszakot.
    Tudom, hogy most ebbol van a legkevesebb,de turelem es kovetkezetesseg. En ebben latom a megoldast. Hidd el gyorsan tul kesztek rajta!
    Ez az oszinteseg, amivel most irtal ... Le a kalappal elotted Bobianyu!!!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, szerintem is a következetesség es a türelem a legfontosabb
      Lehet, h ezt a bünti dolgot bevezetem én is. Őszinteség? Ja, az, de másképp ezt nem is lehet.ár attól nyugodtabb lettem, hogy kiírhattam magamból a bánatomat..

      Törlés
  4. Móni, nem akarlak "vigasztalni", de egy darabig ez még így lesz. Egy 2.5 évessel, és egy bő 4évessel ugyanez a helyzet pepitában, én is sokat veszekszem velük, pedig jó lenne az együtt töltött értékes időt (ami nagyon kevés, mióta dolgozom) inkább valami kellemesebb foglalatossággal tölteni, de sajnos, kikényszerítik belőlem az "állatot" időnként. Mindkettő képes iszonyat mértékben hisztizni, és bizony, nagy ritkán én is bevetem a hideg zuhanyt a hiszti ellenszereként. Mondhatni, a meglepetés ereje miatt beválik. 5 percre. Mert aztán kezdik elölről.
    Kitartás, egyszer biztosan jobb lesz, de sajnos nem hamar... :(
    Nagyon is jó anyukája vagy a lánykáidnak!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Ági! En is tarok tőle, h a harmadik szülinapján nem fog egyik pillanatról a másikra megtaltosodni... Kitartást Neked is!!

      Törlés
  5. Drága Bóbianyu! :-) Csodálatos vagy, komolyan mondom.
    Nem csodálom hogy nincs türelmed: nem alvás, szoptatás, dacos gyerek....nagyon nehéz...ráadásul persze Dorkának is új a Kistesó, lehet most jön kirajta a "sokk", hogy már nem csak ő van. Annyira szorítok Neked, annyira sajnálom hogy ilyen nehéz.....de jobb lesz, mindig jobb lesz egy kicsit, gyakrabban kéne mennetek Kanizsára, havonta egy hétre, hogy legalább egy kicsit tudj pihenni. Szorítok és csodálatos vagy hidd el, ne ostorozzd magad! Millió ölelés!puszi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Virágom! Tudod, én lennék a legboldogabb, ha havonta egy-egy hétre el tudnánk menni, de sajnos ez több okból is nehéz lenne. Az ötlet viszont remek és tudom, hogy tényleg jó lenne...

      Törlés
  6. Nagyon ismerős az élethelyzet, amiről írsz... Nálunk is 2 év 5 hó a korkülönbség a gyerekek között, és én is átéltem már ezt a szitut: dacoló, hisztiző "nagy", mellette a csecsemő kistesó. Ráadásként nálunk is - Hozzátok hasonlóan - az éjszakák sem hoztak nyugodt pihenést a többszöri ébredések miatt.
    Így utólag visszagondolva ( most 5 és 2,5 évesek) számomra az az időszak volt anyaságom fennállása óta a legnehezebb időszak, amiben épp most Te/Ti vagytok.
    Iszonyú nehéz...
    Talán egy picit akkor lett könnyebb, amikor elkezdődött az ovi a "nagy"-nak.

    Egyébként Dorka jövő szeptemberben kezdi majd az ovit?

    VálaszTörlés
  7. Kitartás! Ismerős, minden szó. Annyi, hogy nálunk Marcell még nem beszél így, sokszor artikulálatlanul hőzöng, nyíííg. Spékelve az egyéves drámatagozatos kisasszonnyal :) Mert már ő is kezdi, hogy kiakad és földhöz vágja magát vagy nekifutásból a kanapéra veti magát és csapkod és zokog ha pl elveszem tőle Marcell cumiját amiről fürtökben csüng a takony. Nálunk a megoldás a "nagyra" hogy megfelelő programokat kell neki csinálni, mert ha levezeti az energiáit, akkor kisimul és béke van. Csak ugye van még egy gyerek, és nem egyszerű... Ha kiborul Marcell kiborulok én is, türelmetlen vagyok így kiborul a kicsi, nem tudunk semmit csinálni, mert akkor már "késő" programozni, akkor már semmi sem jó senkinek, s nem haladok semmivel, Adélt nem lehet letenni, Marcell is tombol, egymást is bántják mindketten. Egész nap kiabálok, szidok, büntetek. Apa hazaér, a lakás mintha felrobbant volna, én meg a kezébe nyomom a kicsit, a nagyot megtalálja hang után, és elmegyek futni egy órára ;) :D kb a harmadik km-nél szoktam érezni, hogy kezdek lehiggadni. Aztán hazaérek és újra tudok normális lenni, és Apával ketten kitakarítunk hólapáttal, mindenkire jut egy gyerek és nagyjából visszaáll a rend. Vagy nem. De ebből is érzem hogy mennyire sok múlik az én hangulatomon. Nehéz jó képet vágni mindig, sőt nem is lehet.
    Dorka nem akar a mamánál nyaralni? ;) Nekünk nagyon jót tett 2 nap Marcell mamánál nyaralás. És neki is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Szandra! Ezzel a futás dologgal kapcsolatban írtam is Neked, tudom, hogy mennyire jó lenne. Amúgy én azt hittem, hogy csak én óbégatok és kattanok ki, meg lassan tényleg kitör rajtam ez a gyesbetegség, de most meg kiderül, hogy mindenki szinte ugyanazt csinálja, mint én (mármint a feszkózást), csak pepitában. Ügyes vagy,hogy kitaláltad ezt a futás dolgot és szerintem is úgy van, hogy az Anya hangulata az alap, mert azon szinte minden eldől!
      Az a helyzet, hogy anyukám is dolgozik és így is nagyon sok szabadságot vett már ki akkorra, mikor ott voltunk vagy ide jött hozzánk, ráadásul van neki másik unokája is, meg messze is van. Pedig senkire se bíznám szívesebben Dorkát, mint Őrá.. :(

      Törlés
  8. Na,én most értelek! Ádámot egyszer............ááááááááááááááááááá

    VálaszTörlés
  9. Most pedig felhívlak, mert ezt a posztot akár én is írhattam volna, totál ugyanez a helyzet!!! Sajnálom, és megértelek! Dóri

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bizony, fel! Azon nyomban! :)

      Törlés
    2. És meg még beszéltünk is végre két hónap után a kínjainkról meg a tehetetlenségünkről.. :)

      Törlés
  10. Igen, azt nem írtam, hogy plusz még megértő anyatársakat keresni, akikkel lehet együtt szenvedni(vagy együtt kimozdulni), szintén sokat segít!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Teljesen egyetértek, csak mindenki a saját sebeit nyalogatja.. :) De tényleg ki kell mozdulni!

      Törlés
  11. Te vagy a másik énem! (Évi a harmadik)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem is, Te meg az enyém!!!!! (A harmadik meg az Évi!) :)

      Törlés
    2. Azt a skizofrén mindeneteket :)
      Csinálunk kommunát? Olyan facán ellenénk! Ez a bajunk ám,nem a gyesbetegség.Bár lehet hogy ez ugyanaz.A ki..ott egyedüllét.

      Törlés
    3. Csináljunk önsajnáló-szakkört :)

      Törlés
  12. Moni, ugyan hogy lennel egyedul ezzel a problemaval? Szerintem nincs egy olyan aldott gyerek se aki ne hisztizne. Itthon vagyok Lilyvel, regota nem voltunk igy egyutt kettesben. Nem halalos beteg de nem akarok jatszoterre vinni, elvegre ezert vagyunk itthon, hogy meggyogyuljon. Hihetetlen mit muvel...nalunk a hisztinel sarokban allas van, addig amig pl. vmi meg nem csinal. A tegnapi esetben a tesztat szetszorta a kifejezett keresem ellenere es nem egyszer kertem...ugy rantgattam be a sarokba hogy huztam a foldon es a karjat szoritottam, mondtam hogy addig itt marad mig ossze nem szedi a tesztat. Orditott, ugyet sem vetettem ra, 20 percig oditott mikor szolt hogy a "folyik", raneztem es lattam hogy a ruhaja mar tiszta takony es nem tudja mar szaraz helyre torolni az orrat. Sajnaltam, de annyit tettem, hogy kiszivtam az orrat mert a kerdesre hogy osszeszedi e a tesztat nemmel valaszolt. Vegul szolt hogy szedjuk ossze egyutt. Belementem.
    Mivel en napkozben nem vagyok vele egyutt, hisz bolcsis kevesbe latom es a hetvege az azert mas.
    Minden tiszteletem a Tied Moni, sajnos vagy nem sajnos a te gondolataid az en gondolataim is. Mikor este issza a tejcsi azon gondolkodom, hogy nem igy kellett volna es hogy o meg egy kislany es en vagyok a felnott nekem kell okosabbnak lennem. De arra sosem jovok ra hogyan kellett volna maskepp...:(

    VálaszTörlés